Τετάρτη, 8 Σεπτεμβρίου 2010

«Θάλασσα» προβλημάτων στις Ναυτιλιακές Υποθέσεις


Επιφυλακτική δηλώνει η ναυτιλιακή κοινότητα ενώ αναμένεται ο καθορισμός των αρμοδιοτήτων που θα έχουν οι κ.κ. Διαμαντίδης και Τσουρή



Ρεπορτάζ: Θεμιστοκλής Αλυφαντής

Επιφυλακτική είναι η ναυτιλιακή κοινότητα σχετικώς με την επανασύσταση του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας με τη μορφή του χαρτοφυλακίου «Θαλασσίων Υποθέσεων - Νήσων και Αλιείας». Παράγοντες της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών επισημαίνουν ότι θα αναμένουν τη δημοσίευση του Προεδρικού Διατάγματος στο οποίο θα περιγράφονται οι αρμοδιότητες του νέου υπουργείου και μετά θα πάρουν θέση.

Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι έχουν δοθεί διαβεβαιώσεις από στελέχη του πρωθυπουργικού γραφείου ότι θα αποκατασταθεί πλήρως ο διοικητικός φορέας της Ναυτιλίας, αν και το «αγκάθι» που αφορά στη διοικητική υπαγωγή του Λιμενικού Σώματος στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη δεν φαίνεται πως θα ξεπεραστεί.

Δεν είναι τυχαίο ότι ο νέος υπουργός Προστασίας του Πολίτη κ. Χρήστος Παπουτσής, απαντώντας σε σχετική ερώτηση στην τελετή παραλαβής παράδοσης στην Κατεχάκη, είπε ότι θα προχωρήσει γρήγορα στην κατάθεση του νομοσχεδίου για την σύσταση του Αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος. Το νομοσχέδιο είχε προετοιμαστεί από τον κ. Μιχάλη Χρυσοχοΐδη όταν το Λιμενικό Σώμα περιήλθε στην αρμοδιότητά του.

Το Προεδρικό Διάταγμα για την σύσταση του υπουργείου δεν είχε ολοκληρωθεί έως την ώρα που γράφονταν αυτές οι αράδες, ενώ η νέα ηγεσία του υπουργείου Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας δεν ήταν απόλυτα κατατοπισμένη για τις αρμοδιότητές της.

Αν το Προεδρικό Διάταγμα δεν είναι έτοιμο να δημοσιευθεί ως το απόγευμα της Τετάρτης, τότε το πιθανότερο είναι η ορκωμοσία του υπουργού Θαλασσίων Υποθέσεων - Νήσων και Αλιείας Γιάννη Διαμαντίδη και της υφυπουργού Ελπίδας Τσουρή είναι να μετατεθεί για την επόμενη εβδομάδα. Τα θέματα της ναυτιλίας έχουν συσσωρευτεί. Ιδιαίτερα στην ακτοπλοΐα είναι οξυμένα, ενώ στην ποντοπόρο ναυτιλία κυριαρχεί πλήρης άπνοια σε σχέση με το εθνικό νηολόγιο.

Στην ακτοπλοΐα

Το καλοκαίρι που φεύγει ήταν οδυνηρό για όλες τις ακτοπλοϊκές εταιρείες. Τα οικονομικά μεγέθη πήραν την κατιούσα, η ρευστότητα των εταιρειών έχει μειωθεί και δεν αποκλείεται να προκληθούν προβλήματα στην ομαλή σύνδεση των νησιών με νέες περικοπές δρομολογίων.

Δεν αποκλείεται μάλιστα να ακολουθήσουν κι άλλες ακτοπλοϊκές τη ρότα του πάλαι ποτέ κραταιού εφοπλιστή κ. Μάκη Αγούδημου, δένοντας τα πλοία τους λόγω χρεών προς τις τράπεζες. Αν συμβεί κάτι τέτοιο κανείς δεν αποκλείει φαινόμενα τύπου «ντόμινο» στον Πειραιά. Συζητείται ευρέως πως αναμένονται συμμαζέματα στην αγορά, γεγονός που μεταφράζεται σε δέσιμο βαποριών στη ράδα του Πειραιά και περικοπές δρομολογίων κυρίως από τη Ραφήνα και το Λαύριο λόγω του κόστους.

Σε μια τέτοια περίπτωση θα μειωθούν ακόμα και οι θέσεις εργασίας για αξιωματικούς και κατώτερα πληρώματα. Ούτως ή άλλως ελλοχεύει πάντα η απειλή της διατάραξης της εργασιακής ειρήνης στο λιμάνι του Πειραιά, καθώς δεν έχει υπογραφεί ακόμα ΣΣΕ μεταξύ της ΠΝΟ και των ακτοπλόων.

Μετά τις αποφάσεις της κυβέρνησης να μειώσει τις επιδοτήσεις για τα άγονα νησιά είναι πιθανό να μην υπάρξει ενδιαφέρον από τους ακτοπλόους στους μειοδοτικούς διαγωνισμούς που δεν έχουν ακόμα δημοσιευθεί. Επιπροσθέτως, όποια καθυστέρηση σημειωθεί στη δημοσίευση του νέου Προεδρικού Διατάγματος μπορεί ακόμα να προκαλέσει αγκυλώσεις στην ομαλή νηολόγηση νέων πλοίων, την ώρα που η κίνησή του φέτος είναι ιδιαίτερα υποτονική.

Η Ένωση Τραπεζικών και Χρηματοοικονομικών Στελεχών

Η Ένωση Τραπεζικών και Χρηματοοικονομικών Στελεχών Ελληνικής Ναυτιλίας εκφράζει την μεγάλη ικανοποίησή της για την επανασύσταση, όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή της, του υπουργείου Ελληνικής Ναυτιλίας με τον νέο του τίτλο υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων. Η περίοδος που διανύει η ελληνόκτητη ναυτιλία αλλά και εν γένει η όλη ναυτική και ναυτιλιακή οικογένεια, αναφέρει η ένωση των τραπεζιτών, είναι κρίσιμη λόγω της παγκόσμιας οικονομικής συγκυρίας.

Σημαντικός κρίκος της ναυτιλιακής αλυσίδας, σημειώνει, το χρηματοπιστωτικό σύστημα, έχει και αυτό δοκιμαστεί από την κατάρρευση της παγκόσμιας οικονομίας στα τέλη του 2008 αλλά σε μεγάλο βαθμό κατάφερε να ανταποκριθεί στην στήριξη της ελληνικής ναυτιλίας λόγω του ότι οι ελληνικές και οι ξένες τράπεζες αναγνωρίζουν την σημασία του κλάδου στις παγκόσμιες μεταφορές, την οικονομική του ευρωστία και την προοπτική.

Και η Ενωση Τραπεζικών και Χρηματοοικονομικών Στελεχών Ελληνικής Ναυτιλίας, καταλήγει στην ανακοίνωσή της ότι, ο αναμφισβήτητος στόχος της θαλάσσιας οικογένειας θα πρέπει να είναι η διατήρηση των κεκτημένων στην παρούσα ανταγωνιστική περίοδο που άλλες χώρες αναπτύσσουν ταχύτατα τον στόλο τους αλλά και η προσέλκυση νέων στο ναυτικό και ναυτιλιακό επάγγελμα.

Η αντίδραση της Ν.Δ.

Την ανάγκη να αποδοθούν στο νέο υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων - Νήσων και Αλιείας, όλες οι αρμοδιότητες που είχε στο χαρτοφυλάκιό του το πρώην υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο τομεάρχης Ναυτιλίας της Νέας Δημοκρατίας Γιάννης Πλακιωτάκης.

«Έντεκα ολόκληρους μήνες αδιεξόδου και έντονων πιέσεων χρειάστηκαν μέχρι να συνειδητοποιήσει επιτέλους η κυβέρνηση το αυτονόητο, ότι δηλαδή, η επανασύσταση του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας έστω και με την σημερινή του ονομασία ήταν μονόδρομος» υποστηρίζει ο αρμόδιος τομεάρχης της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

Επισημαίνει πάντως ότι είναι ασαφείς τόσο οι αρμοδιότητες όσο και το πότε θα κατανεμηθούν όταν μάλιστα υπάρχει πρόσφατο ιστορικό αδικαιολόγητων καθυστερήσεων.